söndag 21 mars 2010

Trädgårds mässa

F ör ett tag sedan när jag satt och tittade i tidningen allt om trädgård så fick jag syn på den här klängliljan, den ser så ljuvlig ut så den väckte verkligen ett ha begär. Tänkte att den skall jag nog försöka få tag på i år.



Igår åkte vi till trädgårdsmässan i Örebro och där hittade jag klängliljan, tre avlånga knölar blev köpta.


Så idag har jag plockat in jord för upptining och en kruka för rengöring, får se om det blir ikväll eller i morgon som de planteras. Skulle nog behöva en form av klätterställning till den också men det lär väl hinnas med för det tar väl ett bra tag innan de kommer upp något ur jorden.

Vid en monter såldes fågelholkar i många olika modeller och för olika gäster. Vi har tänkt att vi skulle köpa några holkar till för denna säsongen men de vi sett i en affär tidigare var så dåligt gjorda så vi avstod från att köpa då. De här fågelholkarna är till för mesar och de är verkligen jättefint gjorda. Alla pengar de får in går till projektet tornfalk så då var ju ändamålet gott också.




Vita pärlhyacinter finns inte i min trädgård, ännu, men senare i vår får de planteras ut. Jag gillar att köpa lökar som man kan njuta av inne och senare, d.v.s. nästa år får jag njuta av dem ute också.




Idag regnar och snöar det om vartannat, men snön krymper otroligt mycket för varje dag och det känns så härligt men det dåliga vädret gör att det blir svårt att klättra upp i träden och sätta upp holkar, så det får väl bli nästa helgs arbete. Mina snödroppar börjar komma fram.

Ha det gott,

25 kommentarer:

  1. Ja visst har snön töat fort? Vi var bortresta norrut i helgen och när vi kom hem så hade snömängden minskat rejält. Hurra! *ler*
    :)

    SvaraRadera
  2. Åhh, vi måste köpa lite nya fågelholkar.

    Appropå vår misse, visst skulle det kunna ha varit ett mars-kattbråk, men han är kastrerad och har inget att bråka för.

    Men man vet ju aldrig!

    /Caramel

    SvaraRadera
  3. Trädgårdsmässa låter kul, en gång var jag till mässan i Örebro, hoppas den blivit bättre sen dess. Du hittade i vart fall fina liljor. Visst är man lite sugen nu på att plantera ett och annat. Vi har sol och minus en grad idag.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  4. Så spennende. Håper vi får se utviklingen på liljene.
    Masse klemmer til deg.

    SvaraRadera
  5. Vad kul med trädgårdsmässa..man kan hitta massa nya saker som inte finns att köpa i butik
    din lilja såg ju härlig ut undra om den doftar.....
    Ha en bra vecka
    kram wivi

    SvaraRadera
  6. Lycka till med knölarna, hoppas det blir fina liljor till sommaren
    Holkarna såg verkligen fina ut, vi behöver också kompletera, extra roligt när pengarna går till något bra

    SvaraRadera
  7. Har du inte fått min kommentar? Konstigt!

    Har jukommenterat dina fina fynd från mässan tycker mig känna igen klätterliljan ska försöka leta upp foto på ett ståtligt exemplar i Norrvikens trädgårdar! Kram Ingela

    SvaraRadera
  8. Hagemesser er alltid spennende. Liljene du kjøpte så fine ut, håper vi får se bilde til sommeren når de blomstrer :)

    Her har det snødd litt i dag, men det har heldigvis ikke lagt seg. Nå er gårdsplassen tom for snø, og det er godt, selv om det fortsatt ligger mye snø i hagen.

    Ha ei fin uke :)

    SvaraRadera
  9. Hallå!
    Nu gör jag ett tredje försök att skriva en kommentar och får se hur länge jag får sitta innan jag blir avbuten.
    Vad kul att du kom iväg på mässa. Låter spännande med klänglilja. Hoppas att du får en bra kväll, själv ska jag bara vara för jag är så tröööttt! Kram

    SvaraRadera
  10. Åh, vad mycket fint du hittat! Jag längtar tills jag har lite mer tid för att ta hand om vår vildvuxna så kallade trädgård. Blev lite kär i de vita pärlhyacinterna, fågelholkarna var fina också, men vi har så extremt mycket fåglar i vår trädgård ändå - kanske för att den är så vildvuxen!

    SvaraRadera
  11. Den skulle jag också vilja få tag på.
    Kanske jag hittar den i Stockholm.
    Ha en skön vecka
    Annika

    SvaraRadera
  12. Jag tror inte det är så bråttom med holkarna, sådu kan nog vänta ett par dagar.
    Vad roligt att du hittade det du sökte. jag letar förtvivlat efter en krasse som heter Dvärgkrasse, men finner den ingenstans. har några ställllen på bergstomten där den skulle passa perfekt.
    Elisabeth

    SvaraRadera
  13. Oj, nu blir jag avundsjuk, har du fått tag i den, klängliljan, kommer ihåg hur jag satt och dregglade över det repotaget. Vilket kap! Nu ser jag fram emot alla bilder hos dig, detta blir helt säkert årets växt i ditt hus :) Grattis till nyinköpet!

    SvaraRadera
  14. Lycka till med din nya klänglilja !
    Jättevacker !!
    ...och hoppas ni får spännande gäster i holkarna ! *smile*
    Ha en bra dag ! Helen :0)

    SvaraRadera
  15. Hade en sån lilja en gång. Gillade den mycket! Det är kanske dags att skaffa en ny i år:) Min köpte jag på mässan i Stockholm.
    Jobbade i helgen , annars hade nog jag också tagit mig till Örebro. Kul med holkarna!

    SvaraRadera
  16. Härligt med trädgårdsmässa....Grattis till ditt nya inköp...Jättevacker klänglilja...den kommer nog göra sig storartad i er trädgård.
    Fina holkar, och för ett gott ändamål...
    ..har en holk 'slarvig hemmabygge' av rest träbitar som legat i förrådet..men kan nog komma till användning...=)

    SvaraRadera
  17. Hej vännen!
    Idag har du tur! En hängande, dansande ängel har just blivit din. Kika in hos mig får du se....och så skicka namn, a´dress och tfn till mig....så ska jag se till att Kristina får dina uppgifter.
    Trädgårdsmässa passade för lördagen, då fanns hopp och tro....men så kom söndagen och med den snöflingor stora som lapphandskar!
    Kramar
    /Lotta

    SvaraRadera
  18. Hej vännen.
    Hoppas att allt är bra idag. Vill önska dig en bra vecka med massor av vår och att du kan få känna jorden mot dina händer.
    Kram Pella

    SvaraRadera
  19. Nu blir det spännande att få se din klänglilja hur den kommer att växa. En jättefin växt verkar det vara. Jag har inte sett någon tidigare.
    Fågelholkarna är ju riktigt fina vi har haft några småfåglar som varit och inspekterat men det är för tidigt ännu.
    Grattis till den fina vinsten hos Livets Väv den är du verkligen värd.

    Ha det gott
    kramen/Gunilla

    SvaraRadera
  20. GRATTIS till vinsten!

    Kram Ingela

    SvaraRadera
  21. Ja det känns nästan övermäktigt......finns ju en hel del Japaner! Nä jag tar det inte så seriöst. Det var väl mest att jag tog chansen för att se om hon skulle svara. Det har ju gått många år sedan vi hade någon kontakt och mycket händer i en människas liv. Kul att se dina växter och fågelholkar! Börja tro att det är någon som bara tar luddet i vår holk och bygger någonannanstans! Ha en fin kväll/Leni

    SvaraRadera
  22. Det var en spännande lilja, ser verkligen exotisk ut. För att inte tala om knölarna, man kan nästan tro att det är en grönsak;-)
    Vi har några fågelholkar och de brukar vara bebodda varje år, men de börjar bli dåliga, så det är nog dax att se över bostadbeståndet.
    Ha en fin fortsättning på veckan!
    Kram,
    Regina

    SvaraRadera
  23. 23 mars och det snöar igen ... jippy ... NOT!
    :)

    SvaraRadera
  24. Visst är det härligt när snön krymper ihop! Nu kan man äntligen drömma sig bort till våren och snart kan man se knopparna i trädgården!

    SvaraRadera
  25. Jag har varit här och "tjuvkikat" ibland. Men nu gör jag det nästan dagligen. Vilken härlig Blogg. Inte utan att man blir inspirerad! Vackra saker du gjort i lera, mycket fina! Vackra bilder! Sedan de små sitaten vid sidan om.....Wow, vad mycket härligt att både se och läsa. En riktigt "lisa för själen"

    SvaraRadera

Jag blir alltid lika glad för en kommentar. Så gulligt att just DU tog dig tid att skriva till mig.
Har Du ingen blogg men vill lämna ett meddelande så välj alternativet anonym. Ditt meddelande kommer att publiceras efter mitt godkännande.
Tack för ditt meddelande och ha en riktigt bra dag!

Related Posts with Thumbnails