måndag 11 augusti 2014

Om att välja

V 


arje dag gör vi en massa val, medvetna eller omedvetna, men val gör vi. De kan gå på rutin, t.ex. en så enkel sak som din invanda vana att äta samma sak till frukost.
Varje dag så gör du olika prioriteringar, medvetet eller omedvetet, men du prioriterar saker. De val och prioriteringar som du gör kan du aldrig lasta någon annan för, de får du själv stå för. Visst kan man hamna i en situation p.g.a. olika omständigheter som du aldrig skulle ha valt eller prioriterat men hur du agerar i den situationen är ändå något du kan påverka. De val och prioriteringar som jag har gjort i mitt liv har lett mig dit där jag är idag. Hade jag fattat ett annat beslut vid ett visst tillfälle så hade situationen kunnat se helt annorlunda ut.
Att tänka efter så att man gör så medvetna val som möjligt i sitt liv är bra, tänk på vilka konsekvenser det kan bli av ett visst val, för faktum är ju att när ett val är gjort så kan det kanske inte finnas en väg tillbaka. Någon sa att när det sker stora förändringar i livet så skall man inte ha bråttom, tycker det var klokt sagt.
Var får du näring och energi ifrån? Precis som kroppen blir vad man äter så blir man mentalt påverkad av den input som man får. Det innebär att man även där skall tänka efter vad man väljer. Ett sätt att få energi om man är ledsen kan vara ett så enkelt knep som att le till sig själv i spegeln, hjärnan påverkas av det på ett positivt sätt. Att bryta tankebanor som snurrar är också ett sätt, trampa inte på upptrampade stigar som blivit motorvägar i huvudet. Skapa nya vägar, se möjligheterna, i morgon kommer en ny ljus dag.























I morgon fyller lilla älsklingen 2 år.


















Ha det gott,







16 kommentarer:

  1. Oh så trevligt med ett nytt inlägg!! Din hund är ju helt underbar, just en sådan kompis jag önskar mig.Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Maj! Ja, det är en riktig goding. Cotten är en mysig ras.

      Radera
  2. Så sant Gudrun, men ibland är det svårt med valet man måste göra. Kram kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut, det är långt ifrån enkelt. Kram kram

      Radera
  3. Väljer att le STORT åt att se dig här! Varm kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anni! Har sett att du ff. håller på med lera och att utvecklingen vekligen gått framåt, du är duktig. Kul. Kram till dig.

      Radera
  4. Ja, alla dessa val, inte lätt för en velig som jag... jag har till och med svårt att välja vilken kaka jag skall ha när jag går in på ett café...;)
    Kul att se dig på bloggen igen, och så söt hund du har!
    Kram Gunilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, ibland så är det svårt. Då kan man känna sig som en åsna mellan två hötappar. ;) Kul att "se" dig också. Om jag inte kommer ihåg fel så hade väl du en jättegullig katt? kram

      Radera
  5. Hej Gudrun, Tack för dina inlägg. Blev glad att du kommit tillbaka. Den här lilla valpen "Cotten" gar väl tagit mycket tid. Rasen Coton du Tulear är den bra vad gäller temperament och annat, enmanshund ? Jag skuille gärna vilja ha en liknande ras, hur stor är den ? Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ulla! Min " Cotte" tar mycket tid, eller rättare sagt jag ger den mycket tid. Han är en underbar vän så kärleksfull och go. Varje dag känner jag mig så lycklig över honom. Rasen kräver mycket pälsvård men jag klipper min vän så då blir det lättare, den är allergivänlig, fäller inget hår så det blir inte smutsigt, att den är vit gör att all smuts syns men då kan man ju ta bort smutsen och slippa få in smutsen. Han älskar promenader, ja helt underbar är han. Här kan du läsa mer om den. http://www.skk.se/kopahund/hundraser-valpkullar/coton-de-tulear/ Ha det gott, kram.

      Radera
  6. Vad roligt att hitta dej här igen med dina tänkvärda ord. Vi ställs ständigt i för valmöjligheter. Men jag valde inte att ramla i trappan och slå mej sönder och samman. Men det ska nog bli bra igen. Krama den lilla godingen som fyllt 2 år.
    Kram Birgitta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Birgitta! Nej, det var förstås inget val att hamna i den situation du hamnade i. Hoppas att läkningen går bra och snabbt. Skönt med vänner via fb och nätet över huvudtaget för du fick ju rätt mycket "besök" den vägen. :) Kramar godingen. Kram kram

      Radera
  7. Vad roligt att hitta ett inlägg här hos dig! Precis så där som du beskriver det funderade jag länge, jag kände att jag var tvungen att ändra på någonting i livet, vi kan ju göra val...Jag valde att att söka ett nytt jobb och lämna mitt invanda jobb efter 13 år...från tryggheten och rakt in i det ovana...
    Vilken gosig 2-åring!
    Kram,
    Regina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Regina!
      Kul att se dig här ;) och att du tittar in ibland.
      Ibland är det bra att få ett miljöombyte, arbetet är ju en stor del i livet och massor av tid är man där. Hoppas att du har det bra på ditt nya jobb.
      Kram till dig.

      Radera
  8. How time flies! How have you been, Gudrun? I hope you are keeping well. Lovely tropically beauty there - Gloriosa sp. Still cold, keep warm :-) Best wishes and have a great year, Stephanie

    SvaraRadera
  9. ⋰˚هჱ⊱
    HAPPY VALENTINE'S DAY!

    Muita paz, muita saúde e muita harmonia nesse fim de semana!!!!
    Beijinhos do Brasil
    ╰╮هჱ⊱

    SvaraRadera

Jag blir alltid lika glad för en kommentar. Så gulligt att just DU tog dig tid att skriva till mig.
Har Du ingen blogg men vill lämna ett meddelande så välj alternativet anonym. Ditt meddelande kommer att publiceras efter mitt godkännande.
Tack för ditt meddelande och ha en riktigt bra dag!

Related Posts with Thumbnails