fredag 8 oktober 2010

Ljuslyktor och keramik

Fredag igen, tänk vad veckorna svischar förbi.
I kväll tänkte jag tända en massa ljus och göra det mysigt när vi skall äta. Det mysiga med hösten är att kunna tända ljus.



I en stor skål har jag lagt flytljus, skålen fyller jag med vatten senare. Vasen med murgröna skall jag fylla med knoppar av rosen peace som jag skall gå ut och plocka, funderade på om vasen skall få stå kvar i skålen, kanske, vi får se vad som blir bäst. Bättre att njuta av resterande rosknoppar inne nu när det knappt går att njuta av dem ute.




Nu på förmiddagen har jag varit i verkstan och drejat en stor skål. Som ni ser så står skålen på en spånskiva som sitter på drejskivan, den är alltså drejad på den.
Spånskivan fixerar jag med lera så att den sitter stadigt på drejskivan.
Man gör en rund cirkel med lera på drejskivan och trycker sedan fast spånplattan. Det blir vakuum under plattan som gör att den sugs fast. Det är en viss teknik med att få den att sitta fast men med övning så funkar det.
Varför gör jag så här kanske ni undrar, jo, när jag skall ta bort skålen från drejskivan så slipper jag ocentrera den. Det är alltså lättare att få en fin skål på detta viset. Dreja på "bats" som man kallar det gör jag bara när jag drejar större saker.




På hyllan ligger det stjärnor, de är rätt stora och skall sättas på armeringsjärn när de är klara. Tänkte ha en grupp vita stjärnor stående ute. Längtar efter stjärnor när frosten och vintern kommer.




Inne blommar min amazonlilja med åtta blom stänglar, det är så vackert.




Ha det gott,


22 kommentarer:

  1. Så jätte fina saker du gör. Vilken gåva du fått som kan göra sådana. Amazonliljan är verkligen snygg.Vill önska dig en trevlig helg.Kram

    SvaraRadera
  2. Jättefint alltsammans! Fastnade för den härligt rubusta skålen. Dessutom är du skicklig med blomster vilken lilja! Klokt du har skrivit om att acceptera. Ska bemöta kommentarerna sedan
    kram Ingela

    SvaraRadera
  3. ero appena passata a vedere le meraviglie che fai....splendide creazioni

    SvaraRadera
  4. Hej Vännen

    Vilka fina ljuslyktor du har gjort. jag blir så himla avis på allt fint du gör, tänk att bara gå och hämta av allt det fina och ta fram efter behov.
    Stjärnor på pinnar det väntar jag på att få se.
    Jag skulle vilja ha något ochså i trädgården på armeringsjärn det är så fint.
    Vilken läcker keramiklyckta eller är det ett fågelbo? som du har i högra raden det som är vitt och svart så himla läckert.

    Ha en jättemysig kväll med tända ljus.

    Bamsekram/Gunilla

    SvaraRadera
  5. Vakkert!
    Ønsker deg en koselig helg,klem.
    Hjertelig fra Merete.

    SvaraRadera
  6. Fina grejor du visar. I morgon skall vi ut och mala en rejäl laddning med lera. Har inte drejat på flera månader, tiden har inte räckt till, men det har kliat i fingrarna.
    Ha det så gott

    SvaraRadera
  7. Så fint det låter med dina vackra stjärnor och gnistrande frost till det!Ha det gott min vän!

    SvaraRadera
  8. Hej igen! Ang. headern ...jag har först gjort i ordning själva bilderna i paint sen skrivit texten via picnik.com.. Kram

    SvaraRadera
  9. å vad jag gillar stjärnorna som ska sitta på
    armeringsjärn i trädgården..ja allt du gör är snyggt och välgjort och en underbar lilja du har
    ha en skön fedagkväll kram

    SvaraRadera
  10. Vilken flott lilja du har, jag misstänker att det är lika grönt och prumkande inne i dina fönster som ute. Beuandrar din keramik, och dreja, jag har aldrig försökt men jag misstänker jag bara hade fått till lutande torn i piza.. Allt du gör är lika vackert, det gäller dekorationen också. Ha en fin fredagskväll :)

    SvaraRadera
  11. Jag blir så avundsjuk när jag ser de vackra saker som du kan skapa. Själv har jag tummen mitt i handen när det gäller att skapa saker själv.
    Ha en fortsatt trevlig helg!

    SvaraRadera
  12. Hej Gudrun.
    Vad vackra alster, och vad fint det blir mot den purpurlila filtduken. Du arrangerar det så vackert.
    Hoppas allt är bra med dig.
    Har saknat dig!
    Kram Pella

    SvaraRadera
  13. Vilket underbart fat :) och härlig idé att ha en massa stjärnor ute :)

    SvaraRadera
  14. Oj, så kul att se! Jag har inte gett mig på drejskivan, det lär dröja innan jag försöker, men olika formade knoppar till armeringsjärn har jag tänkt göra till min trädgård också. Hur gör du hålet i dem, behöver de borras upp eller fyller du dem med något när du sedan monterar dem på armeringsjärnen?

    Imorgon får jag kanske se mitt första glaserade fat - hoppas att det varit i ugnen!

    SvaraRadera
  15. Fint..va smart..att kunna dreja så stort..Jag ...vad fint du gör!skulle vilja lära mig dreja..Går en keramikkurs, sen ett par år..men drejar aldrig..gjorde en gång..det gick åt pepparn, sen ville jag inte mer..Modellerar bara, men blir peppad att prova drejning igen..Körde genom Katrineholm förra sönda'n..Mot Vingåker..mot Reimyre, Hävla och hamnade i Katrineholm.Underbar vacker natur där..Kram Karina

    SvaraRadera
  16. Hej Gudrun .
    Åh så fin den är din nya skål. Du är verkligen duktig med att få till dina alster fint. Trevlig ide det där med stjärnor ute...undrar om man skulle göra sig lite liknande i den stor blomsterkrukan på trappen Men det blir i ståltråd och kanske julgransstjärnor då...kan inte göra keramik .

    SvaraRadera
  17. Ojojoj, så mycket fina saker du gör.

    Maidi

    SvaraRadera
  18. Så mycket fint! Jag har också plockat in små rosor nu. Stjärnorna kommer att bli jättefina i trädgården.

    Det är intressant när du beskriver hur du gör, som med spånskivan.

    Trevlig kväll!
    Agneta

    SvaraRadera
  19. Fnissar lite - inte hade jag huvudvärk heller - det var ju bara som de hittade på!

    Ikväll har jag lyckats misslyckas med all keramik - men man lär sig ju av misstagen...

    SvaraRadera
  20. Hej Gudrun. Ja jag har bara hunnit skaffa ståltråden du vet den tunna braiga man använder till nästan allting. Så har jag tre st bambupinnar skall plocka grön mossa tror jag eller kanske lav hmm ja jag får se vad skogen bjuder på där. Kallt i dag igen men solsken

    SvaraRadera
  21. Blir så glad när jag ser de härliga bilderna :)

    SvaraRadera

Jag blir alltid lika glad för en kommentar. Så gulligt att just DU tog dig tid att skriva till mig.
Har Du ingen blogg men vill lämna ett meddelande så välj alternativet anonym. Ditt meddelande kommer att publiceras efter mitt godkännande.
Tack för ditt meddelande och ha en riktigt bra dag!

Related Posts with Thumbnails