måndag 2 augusti 2010

Växtkraft, perenner och formklippning

Det händer så mycket i min trädgård. När en blomsort blommat över så kommer någon annan och tar över, just nu är det fullt av dofter från liljor och flox. Hela tiden är trädgården en varierande tavla som jag älskar att titta på och strosa runt i.

De här liljorna är så magnifika och doftar helt underbart, de blir mer vita eller blek rosa ju äldre de blir.





En rosa vallmo dök upp i min trädgård i år. Jag har två röda sorter sedan tidigare och de fröar sig och förökar sig. Men när den här skönheten dök upp blev jag glad.



Perukbuskar.
Den gröna får så härliga blomställningar. Den ser ut som ett fluffigt moln. Som jag berättat tidigare så hade jag letat i sju år efter den gröna innan jag fick tag på den. Förra året råkade vi se gröna i en butik och köpte då en till.
Den som sattes först har i år börjat växa på höjden. Jag har planerat in dem på en egen plats och jag tyckte att platsen såg så stor ut när de planterades. Båda är planterade bredvid varann för att det skulle blir mer buske snabbt.
Idag känns det nog som att jag så småningom kommer att få flytta något annat som finns i närheten så att perukbusken får ett lite större utrymme.




Röd perukbuske, har aldrig fått den att blomma men den är härlig i färgen.




I växthuset har ruccola, grusnejlika och tagetes självsått sig mellan plattorna och precis vid ingången växer det fullt av grusnejlika och hänglobelia. Vilken växtkraft! Denna vinter var tydligen bra för fröer som ramlade ner på jorden och skyddades av snön.

Ruccola



Anis isop, lakritsbuske, älskas också av humlorna.





Detta är isop Black Adder, den beställde jag från hortogreens i början av sommaren. Den är mörkare lila i färgen. Anisisopen är mer ljungfärgad.




I början av sommaren köpte vi två nya tujor (brabant) för att formklippa , det blev fyra stycken växter.
Än så länge är det kanske svårt att se vad det liknar. Men det skall bli två spiraler och två med bollar, De ligger nära de andra formklippta tujorna och nära min ros på smidesställningen.



Ha det gott,


11 kommentarer:

  1. Förstår att du njuter av din trägård i fulla drag med så mycket fint. En konst att ha en jämn blomning hela tiden, kräver kunskap och planering.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  2. OOhh vilken fin trädgård du verkar ha,och precis som det ska vara när det ena slutar blomma börjar nästa,Där har man lite att lära sig,jag har inga gröna fingrar,men i år får jag mycket tomater och slanggurka får glädja mig åt det
    Fina bilder
    Ha en bra vecka

    SvaraRadera
  3. Det var de finast liljor jag har sett.
    Annika

    SvaraRadera
  4. Perukbuskar, hade aldrig hört namnet men den röda har jag sett. Den andra ser ju riktig kul ut när den blommar. Ljuva liljor, förstår du njuter, skulle önska mig en hel rabatt med bara liljor..
    Så, nu är det nya kulor och spiraler på gång, det går ju fort, ett-två år så är dom täta, jag har något som andra går förbi och tror är halvdött här också..Men envis får lön,det blir nog fint :)

    SvaraRadera
  5. Vilken fin trädgårdsvandring hos dej. Jag har faktiskt också haft den rosa vallmon i rabatten. Visst är den läcker.
    Ha det gott.
    Kram Birgitta

    SvaraRadera
  6. Håller med dig, trädgården skifter färg enligt blommornas växt-stadium, det finns alltid nåt att låta ögat vila på.
    Spännande att se dina formklippta thujor, du ska sätta in bilder lite då och då, ja / vi vill se hur de tar sig.
    Hjärtliga hälsningar, Petra B.

    SvaraRadera
  7. Vilka fina blommor du har i din trädgård! Visste inte att perukbusken fanns i en grön variant! Grannen har två röda, den ena har han till vår glädje planterat nära tomtgränsen. De är så stiliga då de blommar!

    Tack för kommentaren på mitt inlägg... det har jag kommenterat ;-)
    Kram Ingela

    SvaraRadera
  8. Vilken härlig lilja. Så ljust rosa som jag är väldigt förtjust i . Kramar

    SvaraRadera
  9. Föstår att du njuter, visst är det härligt med allt som blommmar! Flox är fina tycker jag, bara man slipper mjöldaggen...

    SvaraRadera
  10. Vilken fantastisk trädgård du verkar ha... Är så glad att se lite inlägg från dig nu igen, blir som alltid inspirerad trots allt som har gjort mig lite off hela sommaren... Kram!

    SvaraRadera
  11. Ja, nu måste vi njuta av allt det vackra!
    Jättefint hos Dig!
    Carin

    SvaraRadera

Jag blir alltid lika glad för en kommentar. Så gulligt att just DU tog dig tid att skriva till mig.
Har Du ingen blogg men vill lämna ett meddelande så välj alternativet anonym. Ditt meddelande kommer att publiceras efter mitt godkännande.
Tack för ditt meddelande och ha en riktigt bra dag!

Related Posts with Thumbnails