onsdag 4 augusti 2010

Violruta, en sådan skönhet. Förra året besökte vi Capellagården på Öland och där köpte jag denna underbara växt. Runda rosa små bollar står där innan blomman slår ut och gör att den skiftar i rosa och gräddvitt. Den blommar nu.









Detta är bladen på en sammets hortensia.
Ludna som sammet, stora blad och underbar färg.
Efter vintern fick jag klippa ner den helt och hållet. Det var två grenar som nu har blivit sex, tänk att något så tråkigt kan bli så bra. Den står i min rhododendron backe och vill också ha surare jord.
Nu väntar jag bara på att få se blommorna, hoppas hoppas, än syns inte ett spår.




Piprankan är bara så ljuvlig nu, denna underbara gröna vägg,
den väller och breder ut sig.



Satt i verkstan och skulle ner för att äta lunch,
då spelas den här låten på radion och jag kan ju inte låta bli att spela den.
Den gör att jag bara studsar,
har inte analyserat texten,
det är rytmen och hennes röst, den är verkligen härlig.



Ha det gott,

16 kommentarer:

  1. Jag vet inte vad jag är mer imponerad av, din härliga keramik, din trädgård eller alla dessa fantastiska bilder du tar.
    Gillar verkligen att besöka din blogg!
    Kramar från trädgårds semestrande Petra B.

    SvaraRadera
  2. Violrutan varsöt och speciell! Du visar alltid lså fantastiska bilder på trädgårdsväxterna!
    Jag njuter!
    kram

    SvaraRadera
  3. Vilka härliga växter du har i din trädgård!

    SvaraRadera
  4. Fina bilder! Violrutan är nått alldeles extra. Även Hoyan i tidigare inlägg.
    Den där låten lyssnar jag på högsta volym när jag kör bil:)
    Ha det

    SvaraRadera
  5. Violrutan har jag suckat efter och den blir definitivt mitt nästa "vill ha", hmm...kanske blir det en egen frösådd, liten utmaning får det bli.
    Vackra blad och grönska i din trädgård!
    Kram8 /Bea

    SvaraRadera
  6. MMMM älskar den låten. Hörde den första gången på ett nattskift en söndagnatt.. skulle sluta kl 06.00 måndag morgon så texten satt som en smäck "Im leavning on monday morning" :-)))

    SvaraRadera
  7. Den låten va ny för mig*L' underbar...Stämmer i i kören här på kommentarsidan!
    ha de gött

    SvaraRadera
  8. Skulle mer än gärna ha en sammetshortensia men den är nog inte tillräckligt härdig för min zon.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  9. Oj! Jag måste skratta, den kommer ut idag hos mig.. Först ser jag dom små dropparna/ bollarna och tänker att den är ju så söt, tror jag tycker den är finast då, så slår blomsten ut, det lilla smycket och man sitter helt fast och bara studerar. Ja, jag förälskade mig momentant förra sommaren och den övervintrade, klarade sig. Helt underbar den lilla, svävande högt över backen :)

    SvaraRadera
  10. Violrutan var fin men jag undrar om den övervintrar här hos mig.
    Kram Lotta

    SvaraRadera
  11. Mycket fint att se på här som vanligt.
    Violrutan har jag också den är riktigt näpen.
    Ha de bra
    Mariana

    SvaraRadera
  12. Hej!

    Liten snabb hälsning......Vilken fin,intressant blomma..Violrutan!
    Din piprankevägg är imponerande.
    Hade bra, Kram =)

    SvaraRadera
  13. Hej Gudrun.
    Hopas allt är bra med dig, har mailat dig då jag har ny mailadress, detta för ett tag sedan. Kul att se att du har kommit igång med bloggandet, så vi får ta del av din vackra trädgård. Själv gör jag lite sporadiska inlägg då inspirationen inte riktigt vill infinna sig. Ha det gott och sköt om dig.
    Kram Pella

    SvaraRadera
  14. Vilken underbar blomma...violruta..tror inte att jag sett en sån förr..du har så många fina växter..och visst är det mustigt i trädgården
    nu när det inte är så hett och sönderbränt...
    kram/Irene

    SvaraRadera
  15. Violrutan är verkligen fin!

    Vad roligt att du ville bli följare av min blogg, jag blir så glad.

    Trevlig helg!
    Agneta

    SvaraRadera
  16. Jag ser så mycket fint här i din blogg..helt otroligt vackra saker.. och skön konst. Vilka fina blommor och trädgård- Roligt att få se..Vad duktig du är. Jag tycker om!!//Karina

    SvaraRadera

Jag blir alltid lika glad för en kommentar. Så gulligt att just DU tog dig tid att skriva till mig.
Har Du ingen blogg men vill lämna ett meddelande så välj alternativet anonym. Ditt meddelande kommer att publiceras efter mitt godkännande.
Tack för ditt meddelande och ha en riktigt bra dag!

Related Posts with Thumbnails