fredag 11 juni 2010

Keramik och ideér

I deér kommer och går, man är aldrig ensam om en tanke. Samtidigt som du får en ideé om något så finns det någon annan, någonstans, som är inne på samma tankebana. Så är det inom forskningen också. Det är häftigt.
För många år sedan, tror det är 13 år sedan jag gjorde de här muggarna och då blev nästan allt som jag gjorde blått. När jag gjorde dem så tänkte jag att man skall kunna hålla i örat utan att behöva bränna sig på muggen. Jag gillar verkligen när det finns en tanke bakom saker.



Nu har Höganäs kommit ut med en ny mugg, en härlig syrenfärgad och örat ser nästan precis ut som de jag gjorde för så länge sedan.

Idag visade min dotter mig ett foto som hon tagit där någon hade gjort ett liknande fågelbad som jag gjort, fast det var utan fjärilar.
Det här skall hänga med ett rep i ett träd när det blir klart är det tänkt, fast ännu är det inte bränt.



I morgon är det vernissage och invigning av utställningen som jag skall få vara med på, det skall bli kul.


18 kommentarer:

  1. Vad duktig du är!! Helt klart superimponerad!

    SvaraRadera
  2. Känns det inte kul att du var först? Gillar ditt fågelbad:)
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  3. Gillar verkligen dina blå muggar med rejäla handtag. Det kan ju vara så att någon designer sett dem och fattat tyckte för dem. Vad roligt att du ska vara med på utställning. Var är den?
    Ha det gott.
    Kramar Birgitta

    SvaraRadera
  4. Åhhh, vad roligt , grattis och ha det så roligt på utställningen.

    Lova å'visa sen hur det var!

    ( ja, höganäs har luskat och def. kopierat dina muggar=)Jättefina.

    Mång hälsning från mej.

    SvaraRadera
  5. Kul att jag hittade din blogg.
    Så mycket fint du gör i keramik. Roligt att du visar en silverbuske, det har jag också precis gjort. De doftar ju så underbart.

    Hälsningar Agneta

    SvaraRadera
  6. Hej!
    Så vackra muggar och jag gillar det vackra örat på muggarna, när man greppa muggen ordentligt :)
    Fågelbadet är bara så underbart vackert! Du är så duktig på din hantverkskonst!
    Tack för att du delar med oss dina vackra arbeten!
    Trevligt veckoslut!
    Kram / Bea

    SvaraRadera
  7. Birgitta: utställningen är i Linköping i hemslöjdens hus, (de har ett eget hus på Storgatan)
    Hemslöjden firar 100 år av skaparglädje. Jag bidrar med några fågelmatare.

    SvaraRadera
  8. Vilka fina muggar
    Visst ja det var nu man skulle åka till Linköping o titta på dina alster
    Lycka till

    SvaraRadera
  9. Dom som kopierar brukar ursäkta sig med att allt är redan gjort*L* Kopierar man dig så sträck på dig då gör du bra grejer..
    Jag är ständigt kopierad*L*
    Blå muggarna var en härlig balans i !

    ha en härlig helg
    annbritt

    SvaraRadera
  10. Vem vill inte plagiera ditt vackra skapande.
    Lycka till på vernissagen, och jag är med dig i tankarna.
    Här är det fortfarande förkylt.
    Bamsekramar till dig på din stora dag.
    Pella

    SvaraRadera
  11. Stort! Lycka till! Lyssnade på REM låten...vissa låtar ger en rysningar, den här gav mej verkligen det! Kanon bra!

    SvaraRadera
  12. Nu har nog utställningen varit, och jag förstår att den har gått bra, med beställningar för dej.

    Vilket fint fågelbad.
    Kramar
    /Maggan

    SvaraRadera
  13. å ena sidan är det smickrande å andra sidan är det inte så kul att någon tar efter..
    men formspråket är i allafall personligt...
    fina muggar och fågelbadet är bara så läckert..
    Lycka till med utställningen
    //Irene

    SvaraRadera
  14. Oj, vad jag missat!!!! Hoppas, hoppas Gudrun att det gick bra för Dig!!!!!!! Men du vet sedan tidigare att jag tycker du gör underbart vackra "saker". Vi kommer i sommar...det vet du...ringer innan....
    Önskar dig en skön söndag. Kramar om.

    SvaraRadera
  15. Det är ju precis så det är Gudrun , en tanke finns bakom allt som består.
    Och just med hantverk finns det många tankar ingjutna.
    Hoppas att du visar ditt fågelbad när det hänger för den ser riktigt spännande ut.

    SvaraRadera
  16. Jag gillar din keramik skarpt.
    Du har en alldeles egen fin stil.
    Och att bli kopierat måste man tyvärr leva med, men o andra sidan visar det att det man skapat faller till smaken ;O)
    och har väckt HA-BEGÄR
    Kram, Petra B.

    SvaraRadera
  17. Vilka fina saker du gör! Hittade hit via en länk från en annan blogg. Ville bara säga att det är så tråkigt när designers kopierar andras idéer. Då är man ingen designer tycker jag. Särskilt trist är det när företag med mer muskler koperar mindre aktörer. Eller någon startar ett företag baserat på produkter som någon annan utvecklat, men marknadsför sig mer effektivt än upphovsmannen. För när en modell blir känd så är det ju företaget som gjort den känd som får all uppmärksamhet. Och i värsta fall tror sen folk att det är orginalet som är kopian. Nyligen såg jag att det var en tjej som designat glasljuslyktor, med en vertikal skåra i kanten som man kunde föra ner tändstickan i för att slippa bränna sig på lågan, som erbjudit ett företag att tillverka sin produkt. De tackade nej, men kom efter det ut med en egen snarlik lykta som byggde på samma princip. Det blir som att oberoende designers och hantverkare står för produktutvecklingen, men utan att få varken cred eller betalt. Hoppas du inte låter dig nedslås!
    /Anna

    (Jag skickade den här kommentaren, men jag tror inte att det funkade, så jag klickar på skicka kommentar en gång till. Ber om ursäkt om den kommer två gånger..)

    SvaraRadera
  18. Hej Anna!
    Tack för din kommentar och din feedback.
    -Nej, jag låter mig inte nedslås och hoppas att jag inte skall göra det heller. Sedan är det väl så att vissa saker som jag gör behåller jag för mig själv, jag får ju en hel del ideér. Det är dubbelbottnat, för samtidigt som man vill nå ut så finns alltid risken att bli kopierad.
    Fågelmatarna som jag nu har publicerat är ju min ideé och dem ville jag inte visa i stort format tidigare men nu så är de ju med på en utställning så då väljer jag att släppa dem. Det skulle inte förvåna mig om någon kopierar dem och det är förstås tråkigt eftersom jag är en keramiker i litet format.
    Håller med dig om att det är tråkigt när större företag tar ideér från andra, ledsamt för personen som gjorde den fina lyktan.

    Liknande situationer finns i arbetslivet, där om du är anställd och underordnad och kommer med ett bra förslag, det förkastas men kommer sedan ut stort i företaget, fast då genom en ännu högre chef som fått förslaget från den som förkastade detsamma.
    Ha det gott

    SvaraRadera

Jag blir alltid lika glad för en kommentar. Så gulligt att just DU tog dig tid att skriva till mig.
Har Du ingen blogg men vill lämna ett meddelande så välj alternativet anonym. Ditt meddelande kommer att publiceras efter mitt godkännande.
Tack för ditt meddelande och ha en riktigt bra dag!

Related Posts with Thumbnails