onsdag 19 maj 2010

Tankar kring vänskap

F år du en riktigt nära vän under ditt liv så kan du vara lycklig, har jag hört någon säga.
Vänner kommer och vänner går,
frågan är,
när vänskapen tar slut,
var det äkta vänskap då?

Visst är det tråkigt när man glider ifrån varann,
varför gör man det?
Beror det på att man inte respekterar varandra längre?
Olikheter och ålderskillnader kan ju berika livet, om det inte är så att man står allt för långt ifrån varandra i värderingar.
Är det så, att man står allt för långt ifrån varandra när det gäller värderingar,
då borde man inte ha funnit någon gemenskap från början.

Avstånd kan så klart göra att relationer tunnas ut.



Precis som en växt behöver näring, värme, ljus, omvårdnad, ett gynnsamt klimat så behöver vänskapsrelationen det.

Den tid vi har är begränsad. Har man många vänner och dessutom hela tiden skaffar sig nya vänner plus allt annat i livet som skall hinnas med, jobb, familj, trädgård, hobbys mm. så måste man prioritera.

För två år sedan miste jag en vän, han gick ur tiden och jag saknar honom.

En annan person som jag trodde var min vän och som jag haft många trevliga stunder med under många år prioriterade helt enkelt bort mig. Det blev stressiga möten "jag har så mycket att göra", "hinner inte" och så vet jag att det är andra som står högre i kurs. Där valde jag själv att avsluta relationen, den tog mer energi än vad den gav.

Men visst känns det ledsamt, jag längtar efter den dagen då hon inte längre finns i mina tankar. Den smärtan kan ibland få mig att inte vilja, inte våga satsa på nya vänskapsrelationer.

När aids epidemin drog över världen fick jag tag på den här dikten, den säger en del om relationer också.

Du får inte bli så rädd
så att du inte vågar älska
ty utan kärlek går vi under.

Det är farligt att älska

vi löper hela tiden risker
att bli övergivna,
bedragna
och idag t.o.m. nedsmittade.
Men du får inte bli så rädd

så att du inte vågar älska.

Det är farligt att leva

vi löper hela tiden risken
att livet förändras
eller t.o.m. tar slut.

Vi kan bara skydda oss

med det bästa skydd som finns:

Kunskap och Mod

Livs-Mod.

Du får inte bli så rädd

så att du inte vågar älska.

Älska andra och Älska livet.

Okänd


Ha det gott,

30 kommentarer:

  1. Fine tanker om vennskap!
    Og kjent stoff i din hage: Toppklokkene har tatt et stort område i hyttehagen vår også!
    Klem!

    SvaraRadera
  2. Visst är det tråkigt när vänskap tar slut.
    Det gör riktigt on i hjärtat men som det sägs Tiden läker alla sår men hur gör man med tankarna för sluta tänka är nog svårare.

    Jättefin dikt med mycket tänkvärt.

    Ha en fortsatt fin kväll

    Kramen/Gunilla

    SvaraRadera
  3. Jag är en sån som inte har vänner!

    tänkvärt det du skriver!

    SvaraRadera
  4. Vänskap och relationer är svårt. Mycket handlar om att ge och ta, det måste finnas en balans. Det finaste är när det bara ÄR...det bara finns där och man tvivlar aldrig.
    Kram,
    Regina

    SvaraRadera
  5. Fint det du skriver om vänskap, det är inte så enkelt, man måste som sagt både ge & ta ,hade en "vän" i många år som för det mesta bara tog,, det slut satte jag stopp för vår bekantskap, och det har jag aldrig ångrat, känner fortfarande hur mycket hon utnyttjade mig
    Fin dikt
    Ha en bra fortsättning på veckan

    SvaraRadera
  6. Det är svårt att mista en vän..som man trodde var ens vän...det gör ont..
    en riktig vän har man hela livet..även om man inte setts på flera år..så finns allt kvar..som om ingenting har hänt..så känner jag...OCH i nöden prövas vännen...så sant så sant..//Irene

    SvaraRadera
  7. Hej! Vänskap kan var svårt, men som sagt man måste både ge och ta och till slut kan man bara inte ge och inte få något tillbaka. Ålder har ingen betydelse goda vänner emellan. Däremot bör man nog ha liknande intressen.
    Önskar dej en skön torsdag med sol både ute och i sinne.
    Kramar Birgitta

    SvaraRadera
  8. Vilken vacker dikt och vad fint du skriver. Det är ett bra och intressant " ämne " som man kan ha mycket tankar kring. Ha det så bra. Kram

    SvaraRadera
  9. Förändringar och utveckling är en del av livet. Är man vänner länge kanske man till sist bara är det av just den orsaken. Trots att man inte har något annat gemensamt. Jag tror att det krävs mer än så och har lärt mig att det går utmärkt att finna nya vänner även på äldre dagar - något jag inte trott för, säg, fem år sedan! Internet har för mig varit en fantastisk källa till ny vänskap, till nya vänner!

    En vän är en som vet - inte allt, men väldigt mycket om dig - och ändå tycker om dig! Under livets olika skeden behövs olika sorters vänner, ibland måste man sålla bort de som är energitjuvar. Man håller inte en kärleks- eller vänskapsbrasa brinnande genom att blåsa på glöden, man måste lägga på nytt bränsle också!

    Men visst gör det ont när en kär vän (eller kärlek!) vänder en ryggen, det väcker alla barndomens tankar och känslor om att inte få vara med, inte duga...

    Stor vänskapskram ♥

    SvaraRadera
  10. Tänk värt det du skriver. Ibland blir man besviken på en som man tror varit ens bästa vän när man får höra av nån annan sånt som man med säkerhet vet att jag bara berättat åt min bästa vän. Nu har jag blivit mera försiktig och skärmat mig. Dessutom är det så mycket kunder och stökigt på jobbet så jag njuter mera av att få vara med familjen och i trädgården när jag är ledig.
    Kram Lotta

    SvaraRadera
  11. Fine tanker om vennskap♥
    Ja vennskap handler om å gi og få, og ha tid til hverandre ikke bare i "lykkelige" stunder, men også i vanskelige tider.
    Klem ♥

    SvaraRadera
  12. Hej G.:)
    Det var fint. Tänkvärt...
    Vacker dikt.
    Du är skön!
    Hlsn. Jeanette

    SvaraRadera
  13. Att bli sviken eller bortglömd gör så ont.. men att sluta älska gör ondare...
    Åh! vilka tänkvärda ord..jag älskar när du skriver så man vaknar
    Varma tankar och kramar till dig !
    wivi

    SvaraRadera
  14. Hei!
    Jeg bli så glad når jeg kommer over innlegg der mennesker har reflektert over et tema. og senere kommet frem til en måte å takle det på.
    Vennskap er så viktig for oss.Ser ut til at vi må gjøre visse erfaringer. Fantastisk med de bånd som er mellom ekte venner. Det koster energi når vi får våre skuffelser.
    Ha en nydelig dag!

    SvaraRadera
  15. Wow, vilka tankvärda ord. Berör mig långt in i "hjärteroten" Tack, tack.
    Du ska veta att jag inte glömt! tycker sååå mycket om dina keramiksaker. Kommer höra av mig!
    Tack för "titten" hos mig och önskar dig en fortsatt bra dag.

    SvaraRadera
  16. Besvikelse är alltid tufft och när det kommer från någon nära är det ännu värre. Äkta vänskap överlever, men överflatiska förhållande kan dö ut..är hon din vän kommer hon tillbaka, annars så kommer du över det :)

    SvaraRadera
  17. Kram till dig min vän ♥
    Pella

    SvaraRadera
  18. Hellre få nära vänner än många ytligt bekanta. Jag värderar mina vänner väldigt högt och vill vara rädd om dem.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  19. Takk for et personlig og tankevekkende innlegg. Relasjoner er ikke enkelt, det er nok mange av oss som har erfart det. Du uttrykker det så fint, bl.a at det er smertefullt å bli prioritert bort.
    Diktet var nydelig!

    Riktig god helg til deg :)

    SvaraRadera
  20. Vad tänkvärda ord du skriver... Vänskap är verkligen mycket värt och smärtsam när den ej längre finns...
    Riktig vänskap ska ju vara okomplicerad! Och att man kan vara den man är inför sina vänner, utan att behöva fundera på om man duger eller ej.
    Sen ibland är det nog bara att acceptera att vänskapen tar slut - även om det gör ont..
    Ha en riktigt fin helg o tack för ett tänkvärt och värdefullt inlägg!
    Kramar Marie

    SvaraRadera
  21. Så kloka ord och funderingar. Vänner behöver man verkligen, både att skratta med och att luta sig åt när det känns jobbigt.

    Tack för dina gulliga ord hos mig! Det värmer!

    SvaraRadera
  22. Vänskap är något vi alla behöver...
    Kramiz//kullervilla

    SvaraRadera
  23. Vill önska dig en skön helg, och att du får det mysigt i trädgården.
    Stor kram Pella

    SvaraRadera
  24. Tack för ditt fina inlägg om vänskapen som upp´hör ibland. Jag har förlorat många vänner- mest på grund av avståndet - har flyttat från städer många gånger och nu slutligen hamnat i min födelsestad, Stockholm. En del riktigt goda vänner har jag på distans och vi kanske bara träffas en g om året, men vi vet var vi har varandra. Ibland, när man minst anar det, erbjuder livet dig nya människor, som du kan bli vän med och det gäller då att gripa tillfället och ge av sigsjälv förutsättningslöst så kanske det bär frukt senare. Ditt uttryck livsmod är otroligt viktigt då.
    många tankar runt pingst.
    Skön pingsthelg
    /kajsastina

    SvaraRadera
  25. Fint inlägg och absolut tänktvärt... det blåste eld i mina tankar och det var ditt inlägg som var grunden till mitt jag tror dagen efter. Jag tror att du och jag tänker rätt lika i detta ämne :-)

    En skön fortsättning på pingsten önskar jag dig! Kram Ingela

    SvaraRadera
  26. Vi är nog många här på bloggen som " Tillhör de ärrades skara" både när det gäller vänskap och kärlek, men
    att bli sviken av någon som man trodde var ens vän känns för mig värre. Kärlek kommer alltid igen, men nya vänner tar längre tid att finna.
    Fina tankar så här i Pingst Gudrun.
    Elisabeth

    SvaraRadera
  27. Verkligen tänkvärda ord dikten var också fin. Att haft en vän som svikit, gör ont, men sen tar ilskan överhand (min åsikt)
    Skall inte fördjupa mig mer i detta, för då kommer tårarna.
    Nu något helt annat. Klematisarna har börjat att klättra i de nya spaljeerna.
    Ha det så bra
    Kram

    SvaraRadera
  28. Vad fint inlägg. Dessa funderingar har vi nog alla ibland. Tråkigt med din vän.
    Du har helt rätt när det tar energi så kan det lika bra vara.
    Jag har så svårt att klara av när jag blir sviken och utnyttjad för jag är för snäll och tror gott om allt och alla.
    Men så är det inte alltid.
    Kram till dig från mig
    Annika

    SvaraRadera
  29. Hallo!!! For en vakker hage du har!!! Jeg har liksom ikke fått begynt på vår hjemme-hage, vi har ikke fått gjort med den siden vi rev det gamle huset vårt og bygde nytt. Brenneselen og løvetannen trives veldig godt.Og det gjør også de rosene jeg har plantet. Venter på at en av mine sønner skal komme hjem med gravemaskin og fjerne all brenneselen. Frem til da gidder jeg ikke irritere meg over at Ting Tar Tid! Det hetter seg at venner er den familien man selv velger. Noen kommer, noen går og noen består. Selv har jeg nok hatt venner som har kommet, og gått,- men har også venner som jeg har kjent i snart 40 år. Mannen min er en av dem. Jeg har også fått igjen kontakt med venner fra ungdomstiden, og det er morsomt. Dessverre har jeg av forskjellige årsaker mistet kontakten med mine søstre. Veldig trist og leit, men eg har så mye annet og være takknemlig for. Ha det godt, vennen! :DDDD Klemz Grethe

    SvaraRadera

Jag blir alltid lika glad för en kommentar. Så gulligt att just DU tog dig tid att skriva till mig.
Har Du ingen blogg men vill lämna ett meddelande så välj alternativet anonym. Ditt meddelande kommer att publiceras efter mitt godkännande.
Tack för ditt meddelande och ha en riktigt bra dag!

Related Posts with Thumbnails