tisdag 6 april 2010

Tisdagsjobb

Idag är jag ute och röjer i rabatterna, krattar och klipper bort gamla perenn växter. Här finns det så mycket lönn näsor i jorden och jag tror att 98% gror, de finns överallt.
Det finns fortfarande en del snö kvar och i en del rabatter ligger tjälen kvar.
Rådjuren som jag försöker få bort från trädgården kommer in trots en väldig odör. Idag skall jag blanda mer blodmjöl, ammoniak och vatten, i denna blandning doppar jag oasis som sedan sätts ut på grillpinnar på olika ställen. Till viss del hjälper det har jag märkt. Det finns även andra som inte heller gillar doften, speciellt en som bor i detta hus och då pratar jag inte om mig.

Tänk jag får lite dåligt samvete att jag inte besöker er mer, men just nu är det så mycket här så jag återkommer.

Här kommer några saker till från helgens bränning.
Det här är en ljuslykta som jag tänkte glasera på ett för mig annorlunda vis.






Det är olika mönster runt hela, jag har tidigare gjort några sådana här ljuslyktor.
Men ingen av de jag gjort tidigare är glaserad som denna.
Jag vet faktiskt inte vad jag tycker om den här.
Ibland så är inte färgerna man köper som de ska vara. I den här ljuslyktan hade jag tänkt att rankorna skall vara gröna men de blev lejongula och gult är inte riktigt min färg, bara när det gäller blommor.
Ja, ja, jag vänjer mig, kanske.

Glaserade ett näckrosfat, har några skröjbrända liggande från förra sommaren, det tar ju rätt lång tid innan de stora bladen kommer.
Hjärtanen är sådant som jag kan pyssla med om jag jobbat färdigt och har lite lera kvar.



Slut på bloggrast,
ut och jobba,

Ha det gott,

18 kommentarer:

  1. Hej lilla Gudrun!

    Ja som du ser har jag tagit rast. Känns hopplöst man vet inte i vilken ende man ska börja.

    Du har du några Kejsarkronor? De håller också djuren borta! Dessutom är de ju vackra (tycker jag). Vi har aldrig haft några rådjur på vår tomt men vi har ju alltid haft hund. Samtliga grannar har problem och utmed planket vid trädäcket har rådjuren en stråk inne hos grannen. Men, kanske har ni inte lust att skaffa hund av denna anledning. Fina saker du gör som alltid. Men taskigt då inte färgen blir utlovad. Samtidigt som jag förstår är det väl lite så då man bränner lera och glacerar... eller?

    Baket är väl i stort sett det bästa jag har gjort idag. Men, så hade ju jag plockat fram det mesta redan igår på bänken... det fanns liksom ingen reträtt och ändå behålla facet ;-)

    SvaraRadera
  2. Du gör så mkt vackert! Tips: mot rådjuren och harar kan man strö "Chryschan" (stavas ungefär så... låter "kryshan") men försiktigt så blommorna inte "bränns" av detta.
    :)

    SvaraRadera
  3. Fantastisk nydelig lyslykt!!!!!!! klemz

    SvaraRadera
  4. Gudrun, du är så kreativ.
    Gillar din ljuslykta.
    Som jag ser färgerna på bloggen är den lejongula perfekt till lila hjärtan.
    Visst är det mycket nu men en härlig tid.
    Kram/Ann.

    SvaraRadera
  5. Hej Vännen.

    Jodå jag håller tummarna fortfarande:o) Jag har ju en viss utlottning som jag vurmar för, Hi Hi.
    Rådjuren är jättesvåra att få bort från trädgården. Vi fick tillslut sätta upp stängsel för de kröp igenom gärdsgården, de är ju söta men de förstör så mycket. Nu har jag haren som har varit och kalasat på en dvärgsyren som vi planterade i somras. Vi hade satt hönsnät runt hela trädet men det har varit så djup snö så haren har kommit åt och ätit på hela kronan men syrenen klarar sig nog men jag tror inte det blir någon blommning iår för det är bitit bort alla kvistar som kom ifjol.:(

    Ha det gott
    Kramen/Gunilla

    SvaraRadera
  6. Igen . Ljuslyktan är fantastiskt fin.
    Färgerna passar så bra ihop.
    Fatet är superfint.

    SvaraRadera
  7. Hej
    Ljuslyktan är jättefin med de färger den fått. Har du tänkt ha ett tjockare ljus i den, eller?
    Jag tycker du skall vara väldigt nöjd. Ha de gott//MalinSj

    SvaraRadera
  8. Ha inget dåligt samvete, finns väl ändå viktigare saker än att blogga, egna trädgården t ex. Gillar färgerna på din lykta, trodde först det var en blomampel. Tycker det är väldigt svårt att hitta snygga amplar.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  9. Din ljuslykta ser perfekt ut tycker nu jag. Jag har ju i och för sig grönt som min stora favorit men den ockergulafärgen passar fint med det lila, faktiskt en mycket vällyckad komposition om jag får säga. Den kommer att bli ett smycke där den hänger med ljus :)

    SvaraRadera
  10. Hej! Den ljuslyktan är jättefin, men håller med dej att det nog varit finare med en grön färg. Jag är inte så förtjust i gult och när jag tittar på mina vävar är det sällan gult i dem. Jag förstår att du inte har tid att blogga nu när våren är på g. Men roligt när du gör det. Jag gillar verkligen din keramik.
    Ha det gott.
    Kram Birgitta

    SvaraRadera
  11. Hej!
    Du formgiver så vackra verk.
    Fin ljuslykta, och originell som gör det roligt med dina kreationer.
    Hoppas du haft en skön påskhelg.
    Bedrövligt och synd det som hände med ugnen/elbrottet.

    Det är skönt nu, när man kan gå ut och iallafall börja förbereda och påta i trädgården.
    Vi har bara en liten Minigarden, men det utökas nog, då man inte kan stå emot att skaffa och odla mer skönheter.

    SvaraRadera
  12. Jeg ryddet i hagen i går, bekjærte litt, luket og fjernet løv, det er godt å være i gang i hagen. Rådyrene har vært hos meg også, og de har knekt svarthyllen min.

    Nydelig lyslykt, jeg synes fargene var kjempefine. Og fantastisk søte hjerter du viser i posten under :)

    SvaraRadera
  13. Nån form av rådjur har vi här också men dom är skygga och håller till i skogen, kanske det är vitsvanshjortar eller nåt sånt vi har här. Tycker dom är söta så länge dom inte vill vara i min trädgård :)
    Fina saker du gjort igen!
    Kram Lotta

    SvaraRadera
  14. Godmorgon Snäckan!!!

    ... är du riktigt vaken än? Redo för trädgården? Här skiner solen från en blå himmel så lika bra att passa på att "smida medans järnet är varmt"... om en lite stund far jag på drivhuset. Ut med allt och börja om från början... ja här associerar jag hej vilt till sånger... Jag har en stol därute som jag hittade utan sits utanförparken på ingenmansland... lite fräck så den bar jag hem och vi gjorde en ny sits till den... hade nog varit lite fräckt att eftersom den står i drivhuset ha en nedsänkt sits att ställa blommor i...
    Ha nu en go dag! Det ska jag

    SvaraRadera
  15. Hoppas det löser sig med rådjuren så de inte förstör din trädgård !
    Jättevackra saker du har gjort !!
    Ha en bra dag ! Helen :0)

    SvaraRadera
  16. Hej
    Du är så fantastiskt duktig.
    Hoppas du hinner in till mig innan söndag. Lottar nämligen ut en jättefin termometer.
    Kram Agneta

    SvaraRadera
  17. Hejsan!
    Vilken fin blogg du har och vilka underbara hantverk du gör! Tycker verkligen om din keramik!
    Vänliga hälsningar.

    SvaraRadera

Jag blir alltid lika glad för en kommentar. Så gulligt att just DU tog dig tid att skriva till mig.
Har Du ingen blogg men vill lämna ett meddelande så välj alternativet anonym. Ditt meddelande kommer att publiceras efter mitt godkännande.
Tack för ditt meddelande och ha en riktigt bra dag!

Related Posts with Thumbnails