måndag 29 mars 2010

Keramik och tulpaner

I dag håller jag på att slipa eller putsa saker som skall glaseras. Då sitter jag utanför min bod med munskydd, glasögon och varma kläder, det dammar rätt mycket. Tänkte att jag skulle få klart så jag kan glasera och köra en glasyrugn till helgen, men det är rätt slitit att slipa så det återstår att se hur mycket jag hinner. Jag får problem med trapetsius, den där stora muskeln som fäster i axel, nacke och skulderblad och som ger huvudvärk. Det får bli rätt många mikro pauser.
Runt mig hör jag fullt av fågelljud och jag ser att småfåglarna har upptäckt två nya holkar, så kul. Återstår att se vilka som blir hyresgäster i slutändan. De som vill bo där kanske inte får, det är konkurrens om boplatser.

Den här vasen gjorde jag för rätt längesedan men fotade den först idag. Jag har inspirerats av Grekland när jag gjorde den. Turkosblå band.






En fjäril på en skål också gjord för ett tag sedan men nyfotograferad i dag.






De här underbara tulpanerna köpte vi i lördags, de är helt ljuvliga.







Ha det gott,
nu skall jag slipa vidare,

12 kommentarer:

  1. Vad mysigt att du ändå kan sitta ute nu. Men du får vara rädd om dig. Så söt fjärils-skålen blev. Vasen är ju super-cool! Trodde först när jag såg tulpanen att det var en pion.
    Jag vet inte vad som har hänt men när jag ska skriva en kommentar hos dig så syns inte markören. (du vet den som "blinkar" så man ser var bokstaven hamnar) är det fler än jag som har problem med detta? Det blir bara hos dig.
    Men det går ju att skriva. ha en bra dag.
    Kram Pella

    SvaraRadera
  2. Härliga bilder lika fascinerad av dina alster som alltid. Det är väldigt effektfullt med turkosa band till kruset tycker jag. Tillsammans andas din keramik, ord, fågelholkar, tulpaner vår!!!

    SvaraRadera
  3. Nydelig keramik du lager!!!! Høres slitsomt ut å pusse. Finnes det ikke noe som kan gjøre det lettere? Elektrisk maskin med en liten slipeskive eller dings av en eller annen type? Klemz

    SvaraRadera
  4. Pella; så där blir det för mig också när jag skall skriva ibland, jag får liksom skriva en bokstav så jag ser var jag är. Konstigt.
    Ingela; visst är det vår, mmmmm.
    Hjertedamas; jag har en liten elektrisk maskin, en dremel, ett fantastiskt verktyg fast det blir ändå de där små rörelserna fram och tillbaks med handleden.
    Som sagt, mycket pausande och stretchande är bra.

    SvaraRadera
  5. Hej Gudrun

    Vilken underbar vas, ja de påminner om Grekland där är det mesta vitt och blått.
    Otroligt fin.
    Tulpanerna måste vara något speciellt sådana har jag inte sett förut. Jättesnygga. Synd att de inte går så bra att torka.

    Här är det gråmulet med lite regnstänk i luften.

    Nu är jag less på det dåliga vädret.

    Ha en riktigt fin dag
    kramen/Gunilla

    SvaraRadera
  6. Ta det lugnt med axeln, men härligt att höra fågelsång samtidigt som du jobbar. Underbart vacker vas med turkosa banden. Vilken lycka att få skapa som du. Du gör så vackra saker. Kram

    SvaraRadera
  7. Kreativitetens sveda...känns igen...men vad gör man..man fortsätter...
    Vasen,Greklandinspirerad-Jättefin-Snygg blå färg, och söt skål. Härliga tulpaner!

    'Mikropaus'
    had'e bra!

    SvaraRadera
  8. Stiliga saker du tillverkar, vasen är magnifik.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  9. Vad duktig du är!! Är så imponerad av dina alster - vasen du gjort var bara såå fin.
    Ha en bra vecka!
    Kram Marie

    SvaraRadera
  10. Toppenfina grejor du gör. Vasen är läcker med de turkosa bandet. Ha en trevlig påsk med vackert väder får vi hoppas. //MalinSj

    SvaraRadera
  11. Låter så härligt när du säger att du sitter ute och putsar, Ja mycket jobb är det, förstår det eftersom vår gode vän är skulptören och konstnären Sam Westerholm. I hans ateljeé kan man inte ha svarta kläder på sig, även om man stannar mitt på golvet;-)
    Greklands vasen är väldigt bra gjord. den lär du inte få behålla så länge...
    Elisabeth

    SvaraRadera
  12. Vil ønske deg GOD PÅSKE :o)

    Keramikken din liker eg virkelig godt og fylt med tulipaner sikkert superfin.

    ha det fint.

    SvaraRadera

Jag blir alltid lika glad för en kommentar. Så gulligt att just DU tog dig tid att skriva till mig.
Har Du ingen blogg men vill lämna ett meddelande så välj alternativet anonym. Ditt meddelande kommer att publiceras efter mitt godkännande.
Tack för ditt meddelande och ha en riktigt bra dag!

Related Posts with Thumbnails