onsdag 6 januari 2010

Rönnbär & vinterkyla

Enligt bondepraktikan så säger man, blir det mycket rönnbär så blir det en kall vinter.
Jag har nog aldrig sett så mycket rönnbär som i höstas, det var massor överallt.
När löven singlade ner från träden så satt bären kvar och det lyste rött bland träden.




Och så blev det,
en riktigt kall vinter fick vi.




Nu har fåglarna börjat äta av bären, vilken tur att de får varierande kost i kylan.


Min lera förvarar jag i vår matkällare och idag när maken hämtade en säck lera
och kom upp med den till mig i ateljén så var den frusen.
Vilket elände,
leran skiktar sig när den fryser så det blir massor av jobb innan jag kan använda den.
Vi hade missat att lägga in frostvarnaren.
Efter en stund kom han upp med en säck till och den var inte frusen.
Tydligen hade den säcken som låg närmast dörren frusit och de andra hade klarat sig. Så glad jag blev för det.
Nu är frostvarnaren på plats.


Till helgen skall vi på bröllop,
hoppas att skålen jag gjorde till brudparet blir uppskattad,
ni skall få se den efter helgen.

Ha det gott,

9 kommentarer:

  1. Otur med din lera, men en säck hade klarat sig i alla fall. Vi är väl inte vana vid intensiv och ihållande kyla. Jag känner mig begränsad och vill inte gå ut om jag inte måste. Minus 22 grader nu. Håller mig inomhus och försöker planera lite framåt. Spaljén/skärmen i mitt inlägg är gjord av smide. Ha det gott!

    SvaraRadera
  2. Visst är det så... många rönnbär, kall vinter.
    Kylan spelar oss många oväntade spratt.
    Vilken tur att inte all lera frös.

    Har du märkt, ingen talar om "global uppvärmning"
    Miljödebatten har frusit inne.

    Mycket nöje på bröllopet.
    Kram/Ann

    SvaraRadera
  3. Ja det är det verkligen! Det är lika kul att dansa ut julen tycker jag som att bjuda in den. Kunde inte hålla mig till 20-dags knut..

    Ha så trevligt på bröllopet! Nyfiken på skålen;)

    Emelie

    SvaraRadera
  4. Vilka vackra snöbilder. Tur att det bara var en säck som frusit. Inte så kul att behöva torka och återvinna leran när man inte måste. Jag tycker att det är jätte kul med en keramiker till som bloggar :)
    Emma

    SvaraRadera
  5. Samma här nu har fåglarna börjat äta av bären på träden.
    Vackert är det med vinterlandskap istället för grått och slaskigt.
    ha det gott
    Annika

    SvaraRadera
  6. Vi hade också massor av rönnbär i höstas, men de försvann snabbt. Det var nog några fåglar som åt upp dem. Här ligger tempen stadigt på
    -28 och det är alldeles för kallt. Vill helst gå i ide.
    Kram Birgitta

    SvaraRadera
  7. På nåt vis förträngde jag att det var många rönnbär i träna i höstas för jag ville inte tro på att vi skulle få en kall vinter och mycket snö men det fick vi, usch!
    Nu har nog fåglarna att ligga i med att äta så dom inte fryser, stackarna.
    Kram

    SvaraRadera
  8. Det är då tur att det finns lite mat til fåglarna nu när det är så kallt. Hade inte tänkt på att leran fryser, så trist, gott du fått in en frostvakt :)

    SvaraRadera
  9. Tur att det finns rönnbär kvar för dina fåglar, hos mig fanns det just inga bär och jag saknade Sidensvansarna som brukar sitta äta dom på hösten.
    Synd på din lera, hoppas den gick att rädda!
    Kram / Bea

    SvaraRadera

Jag blir alltid lika glad för en kommentar. Så gulligt att just DU tog dig tid att skriva till mig.
Har Du ingen blogg men vill lämna ett meddelande så välj alternativet anonym. Ditt meddelande kommer att publiceras efter mitt godkännande.
Tack för ditt meddelande och ha en riktigt bra dag!

Related Posts with Thumbnails