tisdag 25 augusti 2009

Fat på fot, gentiana, fuxior & buddleja

Ett fat på fot kan användas till så mycket, ha frukt i eller godis eller varför inte vatten och ljusblommor. Nu när mörkret kommer vill jag göra det mysigt och levande ljus är verkligen en stämningshöjare.





Gentianan har börjat blomma nu och den lyser upp med sin blå färg.






För några år sedan köpte jag två små skott på buddleja, förra sommaren stod de som små pinnar i rabatten och i vintras dog den ena. Trodde aldrig jag skulle få någon att blomma men så upptäckte jag knoppar på den och så här såg den ut när den slog ut. Kul!



Här kommer ytterligare några fuxior. Tyvärr så blandade jag ihop lapparna som följde med när jag köpte skotten så jag vet inte vad de heter. Men för den som är intresserad av namn så kan man alltid gå in på Rockdala som har massor av fuxior och bilder på dem.
Detta är en närbild på fuxian som bara väller över krukan på bilden under, egentligen skulle man ha dem hängande så man ser de vackra blommorna bättre.


Det går förstås bra att lägga sig på altangolvet och titta upp också. ;)


Den här har precis slagit ut, vad söt den är, den är bara ca 2 cm lång, en liten pygmé.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir alltid lika glad för en kommentar. Så gulligt att just DU tog dig tid att skriva till mig.
Har Du ingen blogg men vill lämna ett meddelande så välj alternativet anonym. Ditt meddelande kommer att publiceras efter mitt godkännande.
Tack för ditt meddelande och ha en riktigt bra dag!

Related Posts with Thumbnails