torsdag 16 juli 2009

Liljor & clematis

De vita liljorna i krukorna som jag nämnt tidigare är det inte mycket med. Annat är det med dessa. Det är lökar som jag köpte på trädgårdsmässan för två år sedan. De är så otroligt kraftiga. Fjorton stora knoppar på en stängel och idag har den första slagit ut. De är verkligen maffiga, det blir läckert när de slår ut för fullt, det är elva lilje stänglar som står i en grupp.


Alldeles intill liljorna så finns min perukbuske. I sju år försökte jag få tag i en grön perukbuske men lyckades bara få tag på röda två gånger. En av de röda lämnade jag tillbaka i affären och visst är den vacker också men det var blommorna på den gröna som jag ville åt. Till slut fick jag genom tips tag på en hos hortogreen. Bladen på den gröna perukbusken är mindre än på den röda men vilka fröställningar det blir, den ser ut som ett litet rosa moln där den står. På botaniska i Göteborg finns ett jättefint exemplar. Så här ser min ut efter en vinter i jorden, det går knappt att se bladen.


Visar även några bilder på några fler klematisar som blommar nu. Det här är Comtesse de bouchaud.


Och detta är multi blue.





I östergötland odlar de lin på stora fält och det ser så underbart vackert ut. Det är som om det ligger ljusblåa sjöar på åkrarna. Jag planterade lin i några krukor och nu har de börjat blomma. Tänk när du ser ett ljusblått fält av lin så är det massor av sådana här underbara blommor, visst är det fantastiskt vackert.



Tänkte förut på mitt bloggande, det blir ju väldigt mycket växter och bilder. Ändå så får ni långt ifrån se bilder på alla växter. Men de bilderna som inte visas när de blommar nu kan man ju gotta sig i under vintern när det är kallt.
Ha det gott.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir alltid lika glad för en kommentar. Så gulligt att just DU tog dig tid att skriva till mig.
Har Du ingen blogg men vill lämna ett meddelande så välj alternativet anonym. Ditt meddelande kommer att publiceras efter mitt godkännande.
Tack för ditt meddelande och ha en riktigt bra dag!

Related Posts with Thumbnails