måndag 18 maj 2009


I lördags förmiddag satt vi ute och tittade på talgoxarnas aktivitet i en buske. I busken står ett cementrör och i det så finns det en liten öppning. Varje år så bygger talgoxarna bo där. Jag förstår inte hur de väljer sina boplatser för det var problem förra sommaren också. Till historien hör att grannarna har två riktiga jägare till katter. På kvällen hörde vi de små ungarnas pip, lite senare jagade vi bort katten och på söndagen är allt över, jag blir så ledsen. Det är inte bra att följa fågellivet på nära håll och bli engagerad för djurlivet är grymt. Jag skall nog stoppa igen det där hålet för jag orkar inte se att fåglarna blir kattmat, åtminstone inte precis framför mina ögon.

Jag har en stor vit kruka som jag vill ha mina agapantusar i eller aggisar som jag kallar dem, på svenska heter de afrikas blå lilja. Nu har jag planterat aggisarna i den stora vita krukan och jag har sytt en innerkruka av vaxduk till den. Detta för att jag skall slippa att plantera om dem varje vår och höst. Den stora krukan är så tung och växterna kan inte vara kvar i den i vinter då de inte tål frost. Det skall bli spännande att se om det kommer att fungera när hösten kommer och innerkrukan skall tas upp ur ytterkrukan, kommer tyget att hålla? kommer den att hålla formen? Vi får se. I sommar hoppas jag ivarjefall att de skall växa mycket och blomma.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir alltid lika glad för en kommentar. Så gulligt att just DU tog dig tid att skriva till mig.
Har Du ingen blogg men vill lämna ett meddelande så välj alternativet anonym. Ditt meddelande kommer att publiceras efter mitt godkännande.
Tack för ditt meddelande och ha en riktigt bra dag!

Related Posts with Thumbnails