måndag 25 juni 2012

Cognacs knöl calla

Conjaksknöl callan som jag varje vinter förvarar i en mörk men frostfri källare brukar tas fram någon gång i april. Knölarna som ligger i mycket lite jord planterar jag om och sätter i en kruka, sedan är det bara till att vänta på att det vackra bladverket skall komma.
Men i år så kom det en blomma i stället hos conjaksknöl callan. Hoppas att bladverket kommer när blomman vissnat ner.





Stammen är fläcklig/prickig.




Här börjar den att slå ut och den står tillsammans med en annan grupp växter.



När den är helt utslagen och den äckliga doften börjar sprida sig och dra tills sig mängder av flugor flyttas den långt bort till en ensam plats.



Fullt utslagen, 52 cm hög från jordnivå till topp.







HÄR kan du läsa mer om knölkalla släktet.


Min ros aicha blommar mycket rikligt i år.






Fjädernejlikan doftar ljuvligt.




En söt akleja.




Ha det gott,

24 kommentarer:

  1. Hej Gudrun!
    Hoppas midsommarhelgen blev angenäm!

    Vilken ovanlig kalla du har och dessutom luktar illa :)
    Såna blommar pysslar man särskilt extra om för att lyckas med övervintringen.

    Nu kommer alla rosorna, aklejorna osv...vilken fin tid och dessutom har jag inlett semester nu...skönt!
    Idag har jag inte lagt två strån i kors, lite sliten bara!

    Ha det gott!
    Kram /bea

    SvaraRadera
  2. Calla i olika former har jag haft men ingen som din. Det var verkligen ett udda exemplar.
    Vilken fin akleja du har.

    Ha en bra vecka

    Kram Karin

    SvaraRadera
  3. Vilken speciell växt du har, denna Kalla. Har aldrig varken sett eller hört om en sådan. Visst är det underbart med alla fina växter vi kan njuta av fn! /M

    SvaraRadera
  4. vilken konstig växt, den ser nästan farlig ut med sitt spjut, fjädernejl. ser verkligen romantisk ut, alla blommor är som små konstverk om man tittar närmare, hoppas du har en skön sommar, här spöregnar det idag, kram Irene

    SvaraRadera
  5. Hej Gudrun!
    Spännande växter man kan hitta i din trädgård,likaså vackra.
    -Skaffade du midsommarrosen i våras?
    Kom att tänka på det idag,såg att den blommar här i trädgårdarna nu som bäst.Den är så vacker och doftar ljuvligt.Kram Åsa

    SvaraRadera
  6. Vilken ståtlig blomma, men tråkigt att den luktar så illa. Du verkar ha så mycket olika vackra växter i din trädgård och jag förstår att du lägger mycket tid på det.
    Önskar dej allt gott.
    Kram Birgitta

    SvaraRadera
  7. ojojoij vilken massa underliga blommor du har..vackra..säregna häftiga---duktig är du som får fart på dem....kul med annorlunda odling..
    Glad sommar till dig..kram Karina

    SvaraRadera
  8. Big claps for that lily!! it is amazing and I am surprised to see this plant here. Well done Gudrun!! :-D

    SvaraRadera
  9. Hej goa Gudrun

    Vilken otrolig calla. Jag fick 2 små knölar i vår.Och nu vet jag vad som väntar. Häftigt.

    Riktigt fina bilder.

    Hoppas att du får en fantastiskt fin sommar

    Kram
    Gunilla

    SvaraRadera
  10. Hej var på Köpenhamns botaniska i helgen, de hade värdens största blomma där som skulle slå ut i helgen, liknade lite din kalla =)

    http://www.svd.se/nyheter/inrikes/tusentals-koade-for-att-lukta-pa-likblomma_7297125.svd

    SvaraRadera
  11. Ojoj, så fina bilder.. Den här Callan har jag aldrig hört talas om men den gör mig verkligen nyfiken.. Vilken häftig skapelse..

    Kram Maidi

    SvaraRadera
  12. Det var intressant att få se bilder på en blommande Konjaksknölkalla. Vi har haft vår i ungefär fem år, den har aldrig blommat men den blir större för vart år som går.
    Hur länge fick du vänta innan din blommade?
    Så fin blogg du har.
    Ha det bra.

    SvaraRadera
  13. Hallå Gudrun så kul att höra ifrån dig.
    Vilken kanonblomma.Den skulle jag vilja ha i trädgården så hade jag sluppit alla flugor på altanen.
    Underbara bilder i vanlig ordning.
    'Den gula rosen har jag också och den håller på att drunkna av blommor.Den är otrolig i åt fast det är alla som jag har Det är väl det att det har regnat så mycket.
    Ha det toppen. Kramizzzzzz

    SvaraRadera
  14. Wow.Den var verkligen speciell.

    SvaraRadera
  15. Härliga bilder av dina växter.
    Konjaksknölkalla har jag ju inte vetat att finns... :)
    Ha en fin vecka1

    SvaraRadera
  16. Vilken fin blogg du har. Jag såg bilden på din Korean Beauty den är så söt undrar om det inte är jag som är mamma till den?
    Vore kul att få se din keramik i verkliga livet.
    Ha en bra helg.

    SvaraRadera
  17. Já faz tanto tempo que não venho aqui.
    Suas flores estão maravilhosas... mesmo essa que tem cheiro ruim é bonita.
    Bom fim de semana!
    Beijinhos.
    Brasil
    ¸.•°`♫♫♪⊱╮

    SvaraRadera
  18. Roligt med alla dessa mer ovanliga blommor! Nu är solen här så jag är på väg ut. Ska vara i dotterns hus över helgen. Mitt hår har vuxit ut 1 cm, så om 6 mån slipper jag peruken.
    Trevlig helg!
    kram

    SvaraRadera
  19. ❤✿•.¸•.¸¸

    ♡ Bom fim de semana!
    Beijinhos.
    Brasil
    ✿•.¸¸✿⊱╮

    SvaraRadera
  20. Hejsan Gudrun !

    Ojsan, inte alla som har en växande phallossymbol i trädgården.Men det har Du. Om den stinker är det ju inte trevligt.Men ovanlig är den.

    Önskar dig en fin sommar !

    Kram Mi

    SvaraRadera
  21. ¸❤✿•.¸
    ♥ Bom fim de semana!
    ♡ Beijinhos.
    Brasil

    SvaraRadera
  22. ✿彡✿⊱╮¸.•°

    Bom fim de semana!
    Beijinhos.
    Brasil
    ✿彡

    SvaraRadera
  23. Hei på deg. Takk for ordene hos meg. Har oppdatert litt nå. Så flotte blomster du har. Jeg har stort sett liljer i hagen. Har ikke grønne fingre. Håper det er bra med deg. Klem Fra Bossa.

    SvaraRadera
  24. Hej!
    Kikar in för att sända dig en liten hälsning! Hoppas sommaren är skön och du får njuta av vår vackra värld!
    Kram /Bea

    SvaraRadera

Jag blir alltid lika glad för en kommentar. Så gulligt att just DU tog dig tid att skriva till mig.
Har Du ingen blogg men vill lämna ett meddelande så välj alternativet anonym. Ditt meddelande kommer att publiceras efter mitt godkännande.
Tack för ditt meddelande och ha en riktigt bra dag!

Related Posts with Thumbnails