söndag 20 november 2011

Den omvända jantelagen

Ofta så hör man att jantelagen styr och bland annat så tänker vi då på att man inte skall tro att man är något och absolut inte tro att man är bättre än någon annan. Det är en negativ lag, bara för att man är nöjd över något som man gjort, så behöver det ju inte innebära att man tror att man är bäst och bättre än alla andra.
Så därför tänkte jag återge den omvända Jantelagen, kanske har ni hört den. Den omvända jantelagen skrevs av Gudrun Hjelte.



1. Du skall tro att du är något.

2. Du skall tro att du är lika god som andra och att alla andra är lika goda som du.

3. Du skall tro att du är lika klok som andra, ibland klokare.

4. Du skall veta att du är lika bra som andra. Om du vet att du gör ditt bästa kan du uppskatta dem som är bättre.

5. Ibland vet du mer än andra.

6. Du är inte förmer än andra men du är enastående som alla andra.

7. Du duger till mycket.

8. Skratta åt dig själv och din värld, det gör dig fri.

9. Du skall tro att många bryr sig om dig.

10. Du skall tro att du kan lära andra en hel del och lära av dem.

11. Varför? För att du är någon, en som behövs!


Idag behöver jag peppa mig med de orden.


Ha det gott,

12 kommentarer:

  1. Du är någon och du behövs :)

    SvaraRadera
  2. Hello.....happy sunday darling....liefs van mij...........♥.. ♥... ♥....

    SvaraRadera
  3. Bra lag den ska vi följa ,kramis Nette

    SvaraRadera
  4. Sanna ord - tack för att du påminner oss andra, och ta till dig dem själv också - det är du värd!
    Kram!

    SvaraRadera
  5. De orden behöver vi alla. Hoppas DU kan för´djupa dig i dem själv o TA NYTTA AV DEM
    DE GÄLLER DIG-- för
    DU BEHÖVS o DU HAR MÅNGA SOM BEHÖVER DIG..
    Lev väl o VAR RÄDD OM DIG
    Stora kramen Ninne

    SvaraRadera
  6. Det är väldigt tänkvärt! Kram Petra

    SvaraRadera
  7. Jag tycker om din omvända Jantelag. Den ska jag spara.
    Tycker vi följer den hädanefter.
    Kramar Birgitta

    SvaraRadera
  8. Tack...vi behöver påminnas ibland:)

    SvaraRadera
  9. For noen fantastiske linjer du skriver her! Tusen takk for de
    ordene. Jeg skal følge bloggen
    din videre.

    Hilsen fra Unn :)

    SvaraRadera
  10. Härefter ska också jag följa denna utomordentliga lag!
    Kram

    SvaraRadera
  11. Well spoken words I should do well to recall especially today, hugs to you. Hope you have a good one love the creamy soft white work of yours and the hearts.

    SvaraRadera
  12. Den lånar jag av dig..tack Gudrun
    kraaaaam

    SvaraRadera

Jag blir alltid lika glad för en kommentar. Så gulligt att just DU tog dig tid att skriva till mig.
Har Du ingen blogg men vill lämna ett meddelande så välj alternativet anonym. Ditt meddelande kommer att publiceras efter mitt godkännande.
Tack för ditt meddelande och ha en riktigt bra dag!

Related Posts with Thumbnails