onsdag 9 juni 2010

Underbara trädgårds säsong

I dag har gräset blivit klippt nere vid sjön och jag har bland annat formklippt mina tujor. Som jag berättat tidigare så hade några småfåglar byggt sitt bo i den översta bollen så när jag vid ett tidigare tillfälle skulle ha klippt bollarna så gick det inte. Men idag när jag satte dit stegen så hördes inte ett ljud och jag såg inga fåglar heller. Det tar ganska lång tid att klippa då det är många bollar men inga fåglar gav sig till känna.



När jag var klar tog jag mina saxar och gick därifrån, klippandet fortsatte på ett annat ställe för det är mycket som skall formklippas.
Lite senare när jag gick dit för att hämta stegen och ta kort på tujorna så satt grannens katt nästan ända uppe i den översta bollen. Jag fräste åt den och den hoppade ner och försvann. Några fjädrar låg på en boll och jag kan nog bara konstatera att fågelboet fortfarande är bebott.
Tänk att de ligger så stilla när jag var precis runt boet och klippte.
Nu har jag satt upp ett rätt högt hönsnät runt busken, inte snyggt men vad gör man inte för sina vänner.

När gräset är klippt så luktar det så gott, det blir en alldeles speciell doft av gräset vid sjön.


Det här är en silverbuske,




Blommorna har en otrolig doft, precis som kaprifolens doft så sprider den sig och känns på långt håll. Det är lite vanilj/honungsdoft. Blommorna är små.




Parkslidet har nu blivit väldigt högt.




Nere vid sjön växer det en ek och nedanför den växer en kaprifol som för några år sedan började klättra upp i trädet. Det ser så läckert ut när man ser kaprifolens blommor högt upp i trädet. Här är den på väg upp, blommorna högre upp är svåra att fånga med kameran.




Petunior har jag aldrig haft tidigare, men den här Petunia, Tarha- "Cascade Orchid Mist F1" kunde inte motstå den när jag köpte frö i våras.
Den är dubbel i blommorna och färgerna går i olika rosa/vita nyanser. Det blev rätt många plantor från en fröpåse.






I den höga blågröna krukan skall de få svälla över, blommorna är jättestora.






Det är så mycket som blommar nu, här är det mycket tovsippor, akleja och kirgislök.




Alium bollen Ivory queen tillsammans med kantnepeta.




Kommer inte ihåg vad de här lökarna heter men söta är de, (bell någonting)






En annan lök, den här klockan är väldigt avlång och smal i sin blomma.




Har ni koll på vilka insekter som är nyttiga vänner i trädgården? Jag försöker lära mig lite om det, det är ju bra om man kan få hjälp på ett naturligt sätt i kampen mot ohyra och skadedjur.
Det här är en 22 prickig nyckelpiga, den är liten, ungefär 3-5 mm. Visste ni att både larv och fullvuxen skalbagge lever på mjöldaggsssvampar, häftigt va?




Ha det så gott,

6 kommentarer:

  1. Söt petuniasort. Fint när det växer klängerväxter i träd. Vad mysigt och fint du har på din uteplats. Kram

    SvaraRadera
  2. Vilka härliga tujor du har formklippt. Vilken härlig och fin trädgård du har. Det måste ta många timmar i veckan att hålla den så fin.
    Kramar Birgitta

    SvaraRadera
  3. Hej Gudrun, jag sitter här och bara njuter av bilderna. Dina formklippta thujor är so fina.
    Samma sak med fågelboet hände mig förra våren, och jag fick också linda in hela altet med hönsnät.....pippifåglarna klarade sig och blev matade efter incidenten. Varmkram, Petra B.

    SvaraRadera
  4. Gulle dej! Hoppas att fågelungarna klarar sig. Tänkte på dig när jag var på plantskolan i dag och såg en formklippt thuja. fast den var inte hälften så fin som dina. Helt fantastiskt att se hur du har format dem.
    Silverbusken låter intressant.
    Ha det bra och sköt om dig.
    Kramelikram
    Pella

    SvaraRadera
  5. hej hej!

    Va' fint du har formklippt träden!
    ...hi, roligt med katten....eller ja, tur inte katten hann till boet,,, men jag kan se synen med katten på toppen.
    Otroligt vad parkslidet växer sig!
    Det var en häftig 'piga'
    Du har sååååvackra blommor.

    Ha det så bra!
    Kram från mej.

    SvaraRadera
  6. Så mycket fint du visar. Tujorna ser superfina ut.

    Kram Åsa

    SvaraRadera

Jag blir alltid lika glad för en kommentar. Så gulligt att just DU tog dig tid att skriva till mig.
Har Du ingen blogg men vill lämna ett meddelande så välj alternativet anonym. Ditt meddelande kommer att publiceras efter mitt godkännande.
Tack för ditt meddelande och ha en riktigt bra dag!

Related Posts with Thumbnails