torsdag 11 februari 2010

Rhododendronbacken

Ovanför vår altan som ligger i en del av backen, finns min rhododendron backe, tyvärr måste jag säga så har jag upptäckt att jag har en förmåga att ta kort från samma vyer hela tiden och därmed så blir det mycket närbilder och inte helhetsbilder. Av alla kort jag tar är det mest bara blommor, konstigt eller hur?
Det innebär också att det är svårt att visa hur det egentligen ser ut.



Men här kommer i varje fall min rhododendronbacke, min dröm och tanke med den är att den skall blir stor och som en härlig färgklick.
Backen förändras en hel del hela tiden, syrenerna vill gärna ha utrymme men jag rensar ut en del av dem. Växtligheten i mitten högre upp är vildvin, de blev från början bara dit slängda nära en kompost som ligger ovanför och sedan började de växa för fullt, jag brukar få klippa bort långa revor varje år för helst skulle vildvinet ta över hela backen. Men jag vill ju som sagt ha en rhododendronbacke där. För några år sedan planterades även en sammetshortensia där men det är ju också en surjordsväxt. I den här delen av trädgården var det sly, hallonbuskar, syrener och massor av nässlor när jag började jobba med den.
Här kommer närbilder på vilka sorters rhododendron som står i backen. Det är nio buskar som står där nu men en del har jag satt fler utav, bland annat den vita Cunningham´s white.

Den första bilden är från en gammal planta, den var väldigt hög och risig när vi kom hit så den har jag beskurit rätt hårt och det kommer massor med blommor längre ner nu.






Det här är Blue Peter, jättefin i färgerna och snabbväxande.


Ha det gott,



10 kommentarer:

  1. Vilka fina Rhododendron. Jag har börjat prova dessa växter ochså, planterade två sorter i fjol så det blir spännande att se om de klarat vintern. En Cunninghams White, och en liten minatyrsort Har glömt namnet.

    Ha det gott
    Kramen/Gunilla

    SvaraRadera
  2. Mmmm. Jeg kan bare drømme om hvor vakkert det er når det blomstrer. Du må bare gi oss bilder når tiden er der. Tusen takk for hilsen hos meg. Mon tro hvor jeg får bestilt en fluesnapper????? Fnis...
    Ha en super dag.
    Klem :O)

    SvaraRadera
  3. Tack för ditt söta inlägg.
    Det är verkligen vackert med dessa blommor (Min sambo har alltid så kul åt mig när jag ska uttala namnet...Rodendonderon)
    Om du inte har varit på Sofiero Slott i Skåne så ska du åka dit någon gång och se deras R.... park.
    Ha det bra!
    Kram Pella

    SvaraRadera
  4. Tänk Gudrun....snart blommar de! Våra rhododendron! Det ser vi fram emot. De är helt underbara!
    Kram, kram
    /Lotta

    SvaraRadera
  5. Heisann Gudrun!
    Så fin rododendronbakke du har og med så mange ulike sorter.
    Vår eller min, fordi det er jeg som regjerer i haven, finnes nedenfor frokostplassen vår langs stien ned til tomtas bakdel.
    Jeg har ikke så mange sorter, og det vokser kelmatis og kaprifol innimellom. Min drøm er at de skal vokse, vokse seg store.
    Jeg tror faktisk at jeg heller ikke har noe bildet av bakken! Men finner massevis av bilder av blomstene!Gleder meg til å se dine busker i blomst i mai-juni!
    Ha en fin kveld!

    SvaraRadera
  6. Jag har en liten utmaning till dig om du vill
    Kramen/Gunilla

    SvaraRadera
  7. Blir så glad när jag ser dina bilder på rhododendron i glada färger.
    Kram/Ann.

    SvaraRadera
  8. Tror egentligen att min trädgård skulle lämpa sig bra för rhododendron. Men rosor är ju min grej. Avis på dig som har en så stor trädgård.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  9. Vilken praktfull syn det måste vara när alla buskarna i din backe står i blom! jag har bara haft plats att klämma in två, med blassa färger.. nåja, jag njuter dina, och får säkert lov att göra det till sommaren hoppas jag, hela backen kanske? Är det inte konstigt att man på sommaren blir så upptagen av blomstrenas underverk att man glömmer helhetsbilden? Tror vi är flera som gör oss den erfaringen när vi ser tillbaka.
    Vild villvin, låter spännande. Jag har slutat slänga avklipp i komposten för den slog helatiden rot, men i krukor går det inte så lätt.. vinet har fina höstfärger då, så dom sätter väl färg på skråningen om hösten ? tjusigt :)

    SvaraRadera
  10. Rohdodendron är så fina när dom blommor men här hos mig har jag inte hittat nåt ställe där dom skulle trivas, tyvärr men man kan ju inte ha allt i sin trädgård :)

    Kram

    SvaraRadera

Jag blir alltid lika glad för en kommentar. Så gulligt att just DU tog dig tid att skriva till mig.
Har Du ingen blogg men vill lämna ett meddelande så välj alternativet anonym. Ditt meddelande kommer att publiceras efter mitt godkännande.
Tack för ditt meddelande och ha en riktigt bra dag!

Related Posts with Thumbnails