tisdag 11 maj 2010

Mer om resan

Visst blir man betagen av skönheten. De här bergen såg jag varje dag från fönster och balkong. Vad man ser verkar förändras hela tiden beroende på moln, värme, ljuset mm. Vissa saker kan jag inte se mig mätt på.



En dag var vi uppe i borgen som ligger högt på berget i Alanya. Utsikten var verkligen magnifik. Den här bilden är tagen rakt ner från en plats där de tydligen kastade ner människor förr i tiden.


I Alanya finns det en bazar, där kunde man inte titta åt något håll, hela tiden så ville försäljarna locka in oss. "Hello", "are you from Sweden", "welcome" och så pekade de på det de hade att sälja. Gick vi in i någon butik så handlade det om att pruta, det är en del av spelet, ner till det man är villig att betala eller ca 30%. De är väldigt på.
Lite jobbigt är detta för en som inte är van och som vill titta på sakerna.

Maten var god som jag sa i förra inlägget men faktum är att vi hann inte mer än hem så ligger maken i 39 graders feber och dålig mage. Vi har kontaktat vårdcentralen för att utesluta salmonella och i skrivande stund är han där. Min mage har också börjat krångla sedan igår. Inte kul.
Så jag säger som Lilla My sa i förra inlägget, det får nog räcka med en resa dit.

Att åka lokalbuss var också ett äventyr, utefter en väg in till stan så körde bussen sakta som en traktor, tutade på alla som gick bredvid och undrade om de skulle med. Snacka om raggarbuss.


Nerium, som växer överallt och verkar blomma jämt, oavsett när man reser södeut så blommar de. Tänk om vi kunde ha sådana i våra planteringar.







Ha det gott,

18 kommentarer:

  1. Så vackra blommor !! men de kräver nog väääärme!! Hoppas du nu klara dig ifrån magont
    Ha en bra dag
    kram wivi

    SvaraRadera
  2. Hoppas att ni inte åker på salmonella. roligare kan man ha. Så tråkigt att det ska behöva bli ett sådant slut på en härlig resa. Raggarbuss... "ler" härlig beskrivning. Så fina bilder, men jag hade aldrig klarat av att gå upp till borgen , har sådan fruktansvärd höjdskräck. Håller tummarna att ni snart blir bra.
    Stor kram
    Pella

    SvaraRadera
  3. Usch då, hoppas ni klarar magarna! Fina bilder annars!
    :)

    SvaraRadera
  4. Hej Gudrun!

    Ja, det fattas ju bara att du skulle bli dålig i magen nu oxå!

    Men du vilket äventyr ni har varit ute på! Att ni bara vågade stå där högt uppe Herregud och jag som är höjdrädd och till på köpet kastade man helt sonika ner folk där. Är de riktigt kloka? Ja blomster och naturen är jättevackert och exotiskt för oss men du; Borta bra men hemma bäst!

    SvaraRadera
  5. Så synd med magen..vi fick rådet att bara äta kokt ock stekt mat ingen sallad eller kalla grönsaker och absolut ingen glass...och vi klarade oss..medans andra var jättesjuka.
    håller tummen att du klarar dig.../Irene

    SvaraRadera
  6. Visst är det underbart med ett miljöombyte. Nerium är en fantastisk växt, minns att den fanns som krukväxt i mitt barndomshem.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  7. Va´kul att ha varit ute och rest. Vi har varit i Side i Turkiet. Härligt ställe, men de är allt bra tjatiga . Inget roligt alls och visar man minsta intresse så tjatar de nästan ihjäl en. Och ska man inte ha nåt så blir de jätte sura. Otoligt vacker blomma...Kram . Hoppas era magar blir bra.

    SvaraRadera
  8. Härligt att få lite inspiration!

    SvaraRadera
  9. Hej.
    Hoppas ni mår bättre?!aj, typiskt m. magsjuka...
    men skönt verkar det ha varit ändå...vackra bilder.
    Känner igen'lockropen'hos Rest. och Butikerna...Jag dissar dem helt då:=)
    Hoppas ni får en bra kväll.

    SvaraRadera
  10. Tänkte bara att jag skulle inom och önska dig och din man krya på er!!!

    SvaraRadera
  11. Vilka vackra bilder och ilken in resa! Snopligt att avsluta med magont. Hoppas ni kryar på er!
    Trevlig helg med sol o väme!
    kram
    /Ulla

    SvaraRadera
  12. Får nästan svindel när jag ser den bilden.
    Hoppas ni slipper magsjuka.
    Neriumen blommar hos mig också fast inte så mycket...
    ha det gott
    Annika

    SvaraRadera
  13. Tråkigt om ni tagit med er salmonella från Alanya.
    Jag hade inga problem med att äta vare sig mat eller glass;men så tog jag 3cl whisky på fastande mage på morgonen!!!
    Blomstertiden i Medelhavsländerna är ju helt fantastis.Det bara väller över!
    Elisabeth

    SvaraRadera
  14. Välkommen tillbaka! Vilken härlig resa ni har varit ute på, om man bortser från magsjukan. Fantastiskt fina bilder! Kram Leni

    SvaraRadera
  15. Hoppas det har ordnat upp sig med magarna nu eller var det salmonella? Hemskt!
    Kram Lotta

    SvaraRadera
  16. Hej Gudrun

    Ja till Turkiet åker man bara en gång. Jag har vait där ochså det är snart 20 år sedan. Jag tyckte att det var riktigt jobbigt med basarerna för jag vill ju titta.
    Synd att ni blir dålig i magen men det är nog ganska vanligt. Vi har en bekant som var dit för ett tag sedan och han blev så sjuk så han fick läggas in på sjukhuset. De tog lång tid innan han blev bra.
    Hoppas att ni har fått det lindrigt.
    När vi var där så klarade vi oss från att bli sjuka.

    Ha det gott
    Krya på Er.
    Kramen/Gunilla

    SvaraRadera
  17. Vilken härlig utsikt du hade från balkongen, förstår att du njöt! Inte roligt att bli dålig i magen, hoppas det går över snart och att det inte är nåt allvarligt..

    SvaraRadera
  18. Vi har också varit EN gång i Alanya, det blev den ena, synd, för hade det inte varit för allt tjat hade det kanske blivit flera. Vi orkar helt enkelt inte utsätta oss för det igen.. Lycka till med utställningen :)

    SvaraRadera

Jag blir alltid lika glad för en kommentar. Så gulligt att just DU tog dig tid att skriva till mig.
Har Du ingen blogg men vill lämna ett meddelande så välj alternativet anonym. Ditt meddelande kommer att publiceras efter mitt godkännande.
Tack för ditt meddelande och ha en riktigt bra dag!

Related Posts with Thumbnails