torsdag 30 juli 2009

Växter som gillas av humlor

Bolltisteln
älskas av humlor, om dagen är solig så kan det sitta hur många som helst på en boll, de kryper över varandra för att komma åt den goda nektarn.



En annan växt som också lockar till sig många humlor och fjärilar är den här som heter mörk gullstav (eller ligularia stenocephala på latin), den blir 120 - 150 cm hög och lyser som guld när solen skiner på den.







Inne i huset blommar asblomman för tillfället, de drar då inte till sig mig för de luktar s-t. Men visst är de vackra, knopparna är så stora och svulstiga och blommorna är så ludna och färgrika, men som sagt, ibland får jag lust att klippa bort blommorna för luktens skull.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir alltid lika glad för en kommentar. Så gulligt att just DU tog dig tid att skriva till mig.
Har Du ingen blogg men vill lämna ett meddelande så välj alternativet anonym. Ditt meddelande kommer att publiceras efter mitt godkännande.
Tack för ditt meddelande och ha en riktigt bra dag!

Related Posts with Thumbnails